Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?55:13

Children's Day, Quality & Slumdog Millionaire

Di Korea 5 May adalah Children's Day. Holiday! Jadi aku ke Jongangno. Saje je jalan-jalan. Heh~ Sebelum kuar posing dulu :P



Lebih kurang sejam perjalanan sampailah aku ke Jungangno.




Ok jom kita tgk apa ada dekat sini....... JOM!




Ramai orang. Kami tak tau nak gi mana. Sebab dulu selalu je datang sini. Sebab sampai pun lewat kami mengambil keputusan untuk makan dulu. Terus ke kedai yang biasa kitaorang makan.




Lepas makan, plan nak tengok wayang. Tapi last-last gi kedai buku.



Lepak sambil baca-baca buku. Akhirnya kami pulang ke rumah dengan:-


Begitulah perjalanan untuk hari ini. Heh~ Gambar last sebelum balik di subway~ :D


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Di sebalik tabir:

Ok. Lepas aku makan dekat kedai seafood, masa aku keluar aku ternampak:-


Woot! Banyak betul aku tengok McD & KFC fail di Korea. Tu salah satu kedai McD yang terpaksa di tutup di sebabkan tak laku. Aku pun mula berfikir kenapa McD ini tak laku sedangkan di Malaysia TOP~

Aku kemukakan beberapa kesimpulan:-

1. Rakyat Korea sokong product sendiri iaitu Lotteria. Jadi susah McD nak cari makan kat sini. hehe.

2. Kalau nak compete McD kena offer product yang sama quality macam McD. Bukan bercakap soal quality makanan sebab fast-food bukanlah berkhasiat. Aku bercakap mengenai service quality; tangible @ intangible dan Lotteria offer service setaraf McD. Tidak di nafikan customer mempunyai pilihan untuk memilih, namun bila terjadi situasi membuat pilihan mereka kebiasaannya akan memilih yang terbaik bagi mereka sekiranya mereka mampu. 

3. Di Malaysia kita sentiasa melihat organisasi atau individu yang menyeru untuk memboikot product-product yang berasal dari Israel. Namun manusia mempunyai sifat pentingkan diri sendiri terutamanya bab makan. LOL~ jika mengatakan dengan support product Israel kita seperti menolong Israel dalam penganiayaan ke atas rakyat Palestin. Mungkin ketika dengar mereka sedikit terdetik untuk memboikot namun apabila lunch hour mereka tetap ke fast-food. Jadi bagi aku la, sekiranya kita nak boikot kita juga kena offer product replacement kerana customer selalu berhadapan dengan pilihan. Selalu kita katakan boikot dan belilah product kita. Namun customer tetap tidak memilih product kita kerana QUALITY! Di Korea  kedai fast-food Lotteria pwn McD! Sebab bila rakyat Korea nak beli fast-food mereka ada pilihan McD & Lotteria dan dua2 kedai nie sama dari segi service, kedai, makanan dan sebagainya. Di situlah mungkin semangat patriotik menjadi another adding factor/value untuk orang Korea memilih Lotteria. Di situ aku lihat teknik cerdik untuk counter. Situasi berbeza di Malaysia kerana untuk fast-food customer tiada pilihan, jika ada pun quality tidak setanding.

4. Tinggalkan dulu soal marketing atau branding kerana terlebih promotion takut jadi macam filem 2Alam (no-offence). Develop quality dulu kalau nak compete untuk naikkan jenama tempatan. Dan semestinya mentaliti memainkan peranan penting dalam hal ni.

5. Dan bagi aku, aku x makan sgt fast-food sebab aku orang kampung. Kena makan nasi hari2. hehehhe. Lagipun tak berkhasiat~

~Sekian terima kasih, ini cuma pandangan bukan fakta, terlebih terkurang harap maaf~


ALL IN?: I call

www.tips-fb.com

4 comments:

  Kilang

May 5, 2011 at 11:45 PM

nampak sedap je. sotong ke tu?

  Afizi Ahmad

May 5, 2011 at 11:45 PM

Ya sotong~

  HaLuNa ReTrO

May 6, 2011 at 10:56 AM

hallamak bro..korea ae..
study ke keje bro..??

btw,entry yg menarik n berisi..

  Afizi Ahmad

May 6, 2011 at 12:00 PM

study bro. Thanks :D

Anda juga mungkin meminati...